Ali prijateljski odnosi sodijo na delovno mesto?
Preveč tesne vezi s sodelavci lahko povzročajo medsebojna obrekovanja, ljubosumje, tekmovanja in favoriziranje sodelavcev. To prinaša slabo delovno klimo in ustvarja pogoje, v katerih se ne počutimo dobro. Vendar v resnici obstaja več dejavnikov, ki prispevajo k takemu delovnemu vzdušju. Zato je prav, da ste pozorni nanje in jih ozavestite.
Prijateljske vezi na delovnem mestu so bistvene tako za osebni razvoj, zadovoljstvo in rast kot tudi za rast in razvoj celotnega podjetja, saj spodbujajo zadovoljstvo in srečo v poklicu, ki ga opravljate. Pomembno se je zavedati, da ko ste srečni in zadovoljni v službi, ste tudi bolje angažirani in produktivni pri delu. Tako je večja verjetnost, da boste raje prihajali v službo ter boste pripadni podjetju in službi. Da bi ohranjali zdrave prijateljske vezi v službi, pa je potrebno zavestno graditi odnos, pod pogoji, ki bodo prinašali koristi. To pa je mogoče z nekaj truda ter preprostimi veščinami in orodji.
Ohranite zdravo mero prijateljstva in profesionalnosti
Da bi zagotovili zdravo razmerje med ohranjanjem dobrega odnosa in profesionalnostjo v službi, vam lahko pomagajo naslednje smernice.
- Ko ste v službi, naj bodo prednosti delovne obveznosti in ne prijateljstvo: prijateljstvo naj vam na delovnem mestu služi kot podpora, motivacija in zaupanje.
- Naučite se ločiti zasebno od službenega: zasebna druženja niso enaka druženju s sodelavci, zato je nujno, da ločite čustvene vsebine, ki nastanejo v obeh vlogah.
- Trudite se za kakovostno preživljanje skupnega časa zunaj pisarne: pravo prijateljstvo v osnovi ohranjajo skupni trenutki v prostem času.
- Zavedanje, da ste lahko drugačni v različnih vlogah: v službi se od vas pričakuje opravljanje določenih nalog, zato je normalno, da ste drugačni kot v prostem času.
- Naj vas v službi vodi predanost podjetju in nalogam: s tem ohranjate profesionalno držo, ne glede na to, s kom sodelujete v službi.
- Izkoristite čas za malico za skupne sproščene pogovore: tako boste lahko med delom ostali fokusirani na službene naloge, med malico pa posvetili čas osebnim pogovorom.
- Konflikte razrešujte na zrel način: iščite razloge za konflikt skupaj, brez obtoževanja in prelaganja odgovornosti drugemu. S tem boste ohranili zdrav odnos tako v službi kot zasebnem življenju.
- Ustvarite mejo med zasebnim in službenim: ne prenašajte vsebin zasebnega druženja v službo ter obratno. Tako bodo meje jasno začrtane in ne bo prepletanja službenih in zasebnih stvari.
- Ne tekmujte med seboj in se ne primerjajte: ljubosumje in nevoščljivost vodita v slabe odnose ter s tem vplivata na medsebojno dinamiko sodelovanja, zaupanje in podporo.
- Ko nekdo napreduje v službi in uspeva, mu to tudi privoščite in se veselite skupaj z njim: v zdravih odnosih se skupaj veselimo uspehov, si jih privoščimo in smo si v oporo.
- Spoštujte zasebnost (svojo in tujo): v službi ne delite niti svojih niti tujih osebnih stvari. Prav je, da določene informacije obdržite zase in jih delite le z določenimi ljudmi.
- Naj odnos temelji na iskrenih pogovorih, pristnosti in zaupanju: tako bo odnos trdnejši in lažje boste krmarili med vlogama sodelavca in prijatelja.
- Ocenite, kako prijateljstvo vpliva na delo v službi: če vam prijateljstvo jemlje preveč časa ali vpliva na produktivnost, prilagodite interakcijo na delovnem mestu.
Prednosti prijateljstva na delovnem mestu
Na delovnem mestu preživimo veliko svojega časa in odnosi, predvsem prijateljski, so dragoceni. Prav zato je pomembno, da se trudite graditi trdne odnose. To lahko vodi do večje poklicne izpopolnjenosti in pripadnosti podjetju. Posledično pa tudi do večje uspešnosti, uresničevanja službenih ciljev in izpolnjevanja osebnih potencialov. Ti uspehi vplivajo tudi na boljše poslovne rezultate celotnega podjetja, saj ni uspešnega podjetja brez zdrave delovne klime in medosebnih odnosov med sodelavci. Prijateljstvo namreč povezujemo z zaupanjem in medsebojno povezanostjo, kar na delovnem mestu prinaša kar nekaj prednosti. Te so:
- boljše timsko sodelovanje in doseganje skupnih ciljev,
- krepitev in uresničevanje skupnih vrednot podjetja,
- spodbujanje in podpora, ko prihaja do izzivov ali težjih nalog,
- humor in smeh, ki prispevata k pozitivnejšemu delovnemu vzdušju ter motivaciji.
Vsak ne more biti vaš prijatelj
Niso vsi ljudje, s katerimi delate, nujno vaši prijatelji. Morda niti ne morejo postati.
Obstaja namreč razlika med dobrimi odnosi med sodelavci in pravimi prijateljstvi. Vemo, da v zasebnem življenju pogosto potrebujemo nekaj časa za gradnjo medsebojnega zaupanja z osebami, ki tako sčasoma postanejo naši prijatelji. Tudi na delovnem mestu je tako. Zato se je pomembno zavedati, da je prav, da z vsako osebo ne morete biti prijatelji. O prijateljstvu govorimo takrat, ko si osebi delita podobne poglede, interese, tudi zaupanje, iskrenost in občutek lojalnosti.
Zato vam ni treba za vsako ceno stremeti k temu, da nekdo postane vaš prijatelj na delovnem mestu. Tak odnos vam namreč lahko prinaša več nevšečnosti in nezadovoljstva, kot prednosti. Tudi, če prijateljev na delovnem mestu nimate, je to povsem v redu. Dovolj je, da s sodelavci dobro sodelujete, komunicirate in imate z njimi dobre in zdrave odnose. V kolikor prijatelja imate, pa je to le še dodatna podpora in zadovoljstvo. To morate ceniti in spoštovati ter se še naprej truditi za ohranjanje odnosa, pa naj bodo to prijateljski, osebni ali poklicni odnosi. To je dobro za vaše duševno zdravje in krepitev samozavesti. V odnose se splača vlagati, saj vam prinašajo veliko koristi, tako na delovnem mestu kot v zasebnem življenju.
Pripravil: Drago Švajger, mag. ZDT, psihoterapevt, ustanovitelj in strokovni vodja Uglašeni odnosi, center za psihoterapijo, svetovanje in izobraževanje