Koristne, če jih ni preveč
Za začetek je pomembno poudariti, da organizirane prostočasne dejavnosti otrokom prinašajo številne koristi. Otroci, ki sodelujejo v glasbenih, športnih, umetniških, znanstvenih ali drugih dejavnostih, pogosto pridobijo novo znanje, veščine, navade in poznanstva, razvijajo socialne spretnosti in svoje talente, učijo se odgovornosti in razpolaganja s časom. Hkrati krepijo svojo samozavest, razvijajo svojo identiteto in se prek soočanja z uspehi in porazi učijo čustvene regulacije. Vendar lahko preobremenjenost s prostočasnimi dejavnostmi povzroči nasprotni učinek. Ob tem se poraja vprašanje, kdaj je prostočasnih dejavnosti za otroke preveč?
Opazujte vedenje svojega otroka
Predstavljajmo si primer družine, kjer sta oba starša zaposlena in želita svojim otrokom zagotoviti najboljše možnosti za prihodnost. Njuna hči Kaja, stara deset let, obiskuje tri različne aktivnosti po šoli: balet, učenje violine in tečaj francoskega jezika. Vsak dan po šoli je njen urnik poln, kar pomeni, da se domov vrača pozno in pogosto nima časa za igro in sprostitev. Sprva se zdi, da Kaja uživa v svojih dejavnostih, a po nekaj mesecih začnejo starši opažati spremembe v njenem vedenju. Kaja postane razdražljiva, težko zaspi in se začne pritoževati nad bolečinami v trebuhu. Njen učni uspeh se poslabša, in čeprav je prej z veseljem obiskovala ure violine, zdaj išče izgovore, da bi se jim izognila.
Njena starša, zaskrbljena zaradi teh sprememb, se odločita, da se z njo pogovorita. Kaja v pogovoru prizna, da je preveč utrujena in da si želi več prostega časa za igro z vrstniki in preživljanja časa doma. Skupaj se odločijo, da bo Kaja opustila učenje violine in ta čas raje izkoristila za nestrukturirano igro in preprosto počivanje doma. V naslednjih tednih starša opazita izboljšanje Kajinega počutja. Kaja postane bolj sproščena, nasmejana in polna energije. Tudi njen učni uspeh se izboljša, saj ima več časa za domače naloge in za sprostitev, kar ji pomaga pri boljšem osredotočanju med šolskimi urami.
Bodite pozorni na teh 5 stvari
- Poslušajte svojega otroka: prostočasne aktivnosti naj bodo skladne z njegovo starostjo, z njegovimi razvojnimi zmožnostmi in potrebami, njegovimi željami in interesi. Bodite pozorni na njegovo vedenje in počutje. Če se vaš otrok pritožuje nad glavoboli, bolečinami v trebuhu ali išče izgovore, da bi se izognil dejavnosti, je to lahko znak, da je preobremenjen. Prav tako bodite pozorni na čustvene in vedenjske spremembe, kot so razdražljivost, žalost, brezvoljnost, utrujenost, težave s spanjem, težave pri ohranjanju pozornosti, upad učnega uspeha ali destruktivno vedenje.
- Preverite svoje meje kot starš: preobremenjenost ne vpliva le na otroke, ampak tudi na starše. Če se počutite preobremenjene in ugotavljate, da težko usklajujete vse obveznosti, je to lahko znak, da je morda čas za zmanjšanje dejavnosti. Pomembno je, da ste pozorni na svojo lastno toleranco, sposobnosti in energijo.
- Ohranite ravnovesje med organiziranimi dejavnostmi in prostim časom: pomembno je, da ima otrok na voljo tudi nestrukturiran čas, torej čas, ko samo »je«. V tem nestrukturiranem času ima otrok možnost priti v stik z dolgčasom in frustracijo, a hkrati s tem pridobi priložnost za prosto načrtovanje ter za to, da se sam nauči upravljati s časom, s čimer razvija svojo kreativnost in samostojnost.
- Naj bo število prostočasnih dejavnosti omejeno: Strokovnjaki priporočajo, da otrok ne sodeluje v več kot treh prostočasnih dejavnostih hkrati.
- Vključite družinski čas: družinski čas je prav tako pomemben, kot prostočasne dejavnosti. Poskrbite, da boste imeli vsak dan vsaj dvajset minut časa za druženje, igro, risanje ali preprosto za pogovor. To krepi družinske vezi in otroku nudi občutek varnosti in podpore.
Metka Sever, mag. psihologije, specializantka integrativne psihoterapije