V večini delovnih okolij je vsaj en težaven sodelavec
Ljudje smo si tako različni, da je nerealno pričakovati, da bi se z vsako osebo ujeli. Ta medosebna različnost in osebnostna pestrost pa sta včasih lahko povod za nesoglasja in različna trenja, ki pogosteje prihajajo na plano prav v delovnem okolju, saj si sodelavcev ne izbiramo sami.
Raziskave kažejo, da imajo zaposleni na večini delovnih mest vsaj občasno izkušnje s sodelavci, s katerimi težko sodelujejo in se ne razumejo. Včasih je lahko ena oseba dovolj, da se fantastično delovno mesto spremeni v popolno nočno moro.
Oseba je morda zagledana vase, se nenehno pritožuje, se ima za najpomembnejšo, najpametnejšo ali pa ves čas obrekuje druge. Nevzdržni kolega oziroma nevzdržna kolegica lahko negativno vpliva na vaš odnos, uspešnost, počutje. Namesto da bi se osredotočili na delo, ki ga morate opraviti skupaj, izgubljate čas in energijo, ko poskušate zadržati svoja čustva pod nadzorom in se trudite procesirati vedenje druge osebe.
Razlog, da vam gre nekdo na živce, je v vas samih
Večji kot je ob osebi občutek frustracije, večja je možnost ali pa znak, da se sproži nekaj iz vaše preteklosti. Nekaj, kar vam je znano. Morda ima ta oseba lastnosti, kot jih je imela oseba, ki vas je v preteklosti prizadela, razočarala? To je lahko oseba, zaradi katere ste se počutili manjvredno, ne dovolj dobro, ob kateri je trpela vaša samozavest. Samopodoba pa je bila vse bolj oslabljena. Morda so to bili celo starši, sorojenci, sorodstvo. Lahko pa bivši partner, bivša partnerka, prijatelj, prijateljica, sošolec, sošolka.
Premislite, ali lahko sodelavca povežete z osebo iz preteklosti. Ko naredite to povezavo in se srečate z občutkom, ko vas je nekdo ranil, si dajete možnost, da bolečino in rano tudi zacelite. S tem pa ne boste več žrtev preteklosti in bremen, ki so vam jih naložili. Biti ob drugih bo tako lažje, četudi imate nasproti sebe osebo, ki vam ni posebej simpatična.
Če želite s sodelavci dobro sodelovati, je zato pomembno, da se ustavite in premislite, kaj ob tej osebi doživljate, kaj v vas prebuja in kaj vam ta vaša reakcija lahko pove o vas samih.
Kako lahko izboljšate odnos s težavnim sodelavcem?
Če se želite razvijati in napredovati ter se na delovnem mestu počutiti bolje, morate najti način za sodelovanje in za izboljšanje odnosa s sodelavci.
Da bi lažje sodelovali z nekom, ki vam ni všeč, lahko pomagajo v nadaljevanju navedene taktike.
- Z osebo se soočite: ko se ob sodelavcu počutite nespoštovani, je pomembno, da se z osebo iskreno pogovorite in postavite jasne meje, če je potrebno. Lažje vam bo.
- Ločite med osebnostjo in vedenjem: sodelavec morda sam po sebi ni napačen, je pa napačno njegovo vedenje. To razumevanje ponuja možnost, da se z osebo zbližate ter ji ponudite možnost pogovora in lažjega sodelovanja.
- Sprejmite, da se ljudje ne razumejo vedno: pomagalo vam bo, če se osredotočite na delo in manj na čustveno reakcijo, ki jo čutite ob tej osebi.
- Ocenite vrsto čustvenega konflikta: lahko čutite jezo, ljubosumje, negotovost, pomanjkanje skupnega, nezaupanje itn.; ta ocena vam bo pomagala, da poiščete rešitev in se ne utapljate v preziru do osebe.
- Nadzorujte svoje vedenje: tudi vaše vedenje ne glede na to, kdo je na drugi strani, pripomore k odnosu. Sprejmite to odgovornost in poskrbite za svoj del, ki pripomore k boljšemu odnosu.
Vključevanje nadrejenega naj bo rešitev v sili
Če vam sodelavec povzroča težave pri vašem delu, se pogovorite s svojim vodjem. Zavedajte se, da v podjetju niste sami. Sistem je praviloma zmeraj močnejši od posameznika. In včasih se lahko v množici drugih posameznik počuti nemočno. Vodje so lahko v pomoč, če jim iskreno in pristno zaupate, kaj se dogaja. To je sicer zadnja možnost, vendar lahko deluje.
Kaj pa, če ste vi težavni sodelavec?
Če si nenehno govorite »Sovražim svoje sodelavce«, je možno, da vaši sodelavci govorijo isto. Razmislite, ali vas tudi vaš sodelavec ne mara in oziroma težko sodeluje z vami. To pritoževanje nad drugimi je postala že utečena navada. Zato si težko predstavljamo, da ne bi opravljali drugih, se z njimi primerjali ali jih ocenjevali. Naše vedenje, prisotnost, besede in odnos ustvarjajo druge odnose. To pa gradi vzdušje, sodelovanje in postavlja okvirje, kako bomo z drugimi sodelovali. Kako sodelujemo kot celota. Zato moramo začeti spreminjati sebe in se zavedati, kakšna je naša vloga v medosebnih odnosih v službi.
Trenja med sodelavci so lahko tudi dobra stvar
Čeprav si želite, da bi bili odnosi na delovnem mestu vedno harmonični, pa so trenja neizbežna. Nihče ni popoln. Ta nepopolnost se zelo hitro pokaže prav v družbi sodelavcev, s katerimi preživite več kot osem ur na dan. Konflikti na delovnem mestu torej niso samo naravni, ampak so lahko celo pozitivni. Lahko vam namreč pomagajo spodbuditi nove ideje in odpraviti napačne predstave o drugih. Vse to pa krepi vašo uspešnost, uspešnost podjetja in ne nazadnje tudi počutje na delovnem mestu.
Ne dovolite, da manjši konflikti prerastejo v sovraštvo. Ustvarjanje sovraštva do kogar koli ni zdravo. To je slabo za vas, vašo ekipo, vašo družino in vaše zdravje. Namesto tega raje že danes naredite prvi korak za izboljšanje slabega odnosa. Veseli boste.
Drago Švajger, mag. ZDT, ustanovitelj in vodja centra za psihoterapijo, svetovanje in izobraževanje Uglašeni odnosi